Коли на панелі приладів загоряється CHECK ENGINE, будь-який більш-менш розумний автовласник їде на автосервіс, щоб провести діагностику. Однією з причин загоряння індикатора двигуна, яку найчастіше недооцінюють, є несправність або вироблення ресурсу каталізатора.
Ресурс каталізатора розрахований на 100-120 тис. км. пробігу. Однак термін служби каталізатора залежить і від якості палива. В наших умовах електронна діагностика може показати код несправності Р0420-Р0430 (ефективність нижче за поріг або неефективна робота каталітичного нейтралізатора) вже після 70 000 пробігу . Треба враховувати і такі фактори, як тривалий рух у пробках і тягучках, коли одометр не накручується, а моторесурс виробляється.
Про вироблення ресурсу каталізатора можна судити також за непрямими ознаками. Це можуть бути: втрата потужності двигуна (особливо при русі в гору або розгоні, а також при русі в пробках), збільшення витрати палива в межах до півтора літрів, а також сторонні брязкітні звуки під днищем або в моторному відсіку (залежно від того, де встановлений каталізатор). Хоча в більшості випадків надійним способом залишається перевірка каталізатора за допомогою діагностичного сканера.

Важливі питання щодо заміни автомобільного каталізатора
Коли з'ясовується, що настав час замінити авто каталізатор, перед власником автомобіля відразу постає кілька питань: скільки коштує каталізатор, чи необхідно його міняти і як придбати каталізатор з максимальною вигодою. Багато вітчизняних автолюбителів хочуть полегшити ціну, тому нерідко запитують: чи варто взагалі замінювати таку дорогу деталь, чи все-таки можна знайти економне рішення. В результаті економ-варіанту встановлюється стронгер (обманка). Зазначимо, що у такого підходу все ж таки залишаються свої мінуси - адже автомобіль спочатку проектувався для роботи з каталізатором. У будь-якому випадку відпрацьована деталь підлягає спеціальній утилізації, тому що важкі метали забруднюють ґрунт та ґрунтові води. До того ж, здаючи відпрацьовану деталь, можна не лише захистити екологію, а й отримати знижку на новий каталізатор.
Щоб зрозуміти, чи потрібно витрачати великі гроші на відносно потрібну для українських реалій запчастину, варто розібратися в її призначенні. Головною функцією каталізатора є допалювання палива і цим дотримання екологічних стандартів. Тому, якщо автовласник збирається відвідувати країни ЄС «своїм ходом» – питання змінювати/не змінювати знімається автоматично.
Під час оформлення "Зеленої карти" автовласник зобов'язаний задекларувати відповідність автомобіля євронормам. Зелена поліція ЄС досить суворо стежить за дотриманням все більш жорстких екологічних норм. До автомобілів на "неєвропейських" номерах борці екологічного фронту в Європі особливо прискіпливі. І якщо з'ясується, що його токсичність просто зашкалює, що неминуче при встановленні стронгера замість каталізатора – штраф буде такий, що встановлення (заміна) каталізатора на його тлі видасться зовсім невеликою тратою. Загалом, із мандрівниками все ясно – без справного каталізатора – лише до Монголії.
Тим же, хто не планує поїздки до Європи, також не варто розслаблятися. Автомобільний ЕБУ (електронний блок управління) за показаннями датчиків, встановлених до і після каталізатора, моментально визначить за кількістю кисню, що не згорів, його відсутність. Щоб цього не сталося, необхідно вдаватися до певних хитрощів, ставити емулятори показань датчиків тощо, що також пов'язано з певними витратами. Але і в цьому випадку комп'ютер не показуватиме повної картини, отже, не будуть зрозумілі 470 видів несправностей. Крім того, вихлопна система автомобіля проектується, виходячи з наявності каталізатора. При його видаленні резонатор і глушник приймають на себе підвищену температуру вихлопних газів, на яку вони не розраховані. В результаті термін їхньої служби може не перевищувати 1-2 років.

Рішення, яке рекомендує проектувальник автомобіля - встановити правильний каталізатор . Тому слід знайти відповіді на питання – де купити каталізатор так, щоб і заощадити, і не втратити якість. Адже не секрет, що такі комплектуючі можуть суттєво відрізнятися за ресурсом. Це визначається кількістю напиленого на керамічну вставку дорогоцінного металу. У каталізаторах для бензинових двигунів це паладій, а дизельних каталізаторах – платина.
Для різних ринків деталі вихлопної системи можуть суттєво відрізнятись. Наприклад, каталізатор бюджетного автомобіля нормально відходить свої 100 тис. км. на чистому паливі, у нас вийде з ладу набагато раніше. Фахівці "Каталізатор-сервісу" також рекомендують ставити каталізатори із «запасом» - на двигуни 1,4 літра можна поставити деталь для двигуна 1,6, на V-подібний двигун 3.0 – два каталізатори, розраховані на 1,6 літрів кожен (у V -Образних двигунах встановлюються два каталізатори - по одному на кожен ряд циліндрів).
Вигода під час заміни автомобільного каталізатора.
Зміст дорогоцінних металів в каталізаторі одного типу може коливатися в межах 30-40%, що дуже істотно позначається на їх ресурсі. Зазвичай у бюджетних автомобілях з конвеєра встановлюються такі ж бюджетні дожиателі палива. А у дорогих автомобілях, навіть невеликого літражу, – якісні, з великим вмістом паладію чи платини. Більший об'єм двигуна відповідно вимагає збільшеного напилення дорогоцінних металів.

До речі, саме вміст цих металів, який робить допальник палива такою дорогою деталлю, може допомогти заощадити на купівлі каталізатора. В Україні є організації, які скуповують каталізатори для утилізації та переробки. Відправляючи комплектуючі на заводи, організація отримує знижку при замовленні нових каталізаторів. Таким чином, ціноутворення нового виробу залежить від зданого на переробку.
Це вигідно всім учасникам процесу: виробник отримує сировину для переробки, продавець – знижку на нові вироби, покупець – нижчу ціну. Варто відзначити, що розмір знижки для автовласника залежить не від стану сот, а від вмісту дорогоцінних металів у каталізаторі, що здається. Так, якщо з бюджетних автомобілів із малими обсягами двигунів каталізатори скуповуються за ціною від 20 доларів за кг, то для великих люксових автомобілів – нормальною є ціна скуповування каталізатора від 90 доларів за 1 кілограм. З дизелями в цілому ситуація трохи краща - хороші каталізатори зустрічаються і не на занадто дорогих машинах, починаючи з більш-менш об'ємних двигунів.
Практика повернення відпрацьованих деталей, що отримала повсюдне поширення в Європі, поки не отримала належного визнання у нас. Це з особливостями ментального і законодавчого характеру. Тому компаній, які безпосередньо працюють із закордонними заводами з переробки та виготовлення каталізаторів в Україні всього три-чотири . Однією з них є "Help-auto" . Як у будь-якій іншій комерції спрацьовує правило: «менше посередників – краща ціна» . Крім того, прямий постачальник забезпечить найкращі гарантійні умови та якість сервісу вихлопної системи загалом.