Сезон цвітіння рослин докучає не тільки алергікам, чимало клопоту завдає він і автомобілістам. Тополиний пух, що скупчився на узбіччях доріг і витає в повітрі, наче сніг, стає однією з головних причин забитого радіатора. І оцінювати чистоту радіатора візуально неправильно, адже радіатор забивається там, де цього не бачить очей. Зовнішнє забруднення збивається на мийці, внутрішнє – висмоктується вентилятором системи охолодження. А між радіаторами (всередині т.зв. сендвіча) утворюється мертва зона, де поступово накопичується бруд, тополиний пух, органічні залишки опалого листя тощо.
І саме це невидиме забруднення радіатора стає коренем багатьох проблем – від поломки вентилятора системи охолодження до необхідності капремонту двигуна.

Схильність до забруднення радіатора багато в чому залежить від конструкції: кута обдування, проникності решітки радіатора, близькості розташування радіаторів кондиціонера і охолодження. Але багато чого також залежить від режиму та території експлуатації автомобіля.
Симптоми забитого радіатора
Кондиціонер почав гірше холодити , а його перевірка показує, що тиск холодоагенту в нормі і компресор працює нормально.
Вентилятор радіатора включається частіше та довго працює .
Наслідки забруднення радіатора
Бруд між радіаторами нагадує ворсову ганчірку, яка добре вбирає вологу. Після дощу чи відвідування миття вона намокає, і сохне досить довго. Тому волога не встигатиме висохнути в міському режимі - при поїздках на короткі відстані і на невеликих швидкостях, і тим більше в дощову, холодну пору року. Продукти розпаду органіки, у поєднанні з теплом та вологою – призводять до корозії радіатора , виготовленого з тонкого алюмінію. Як результат - текти радіатора та необхідність його заміни.

Але, найімовірніше, ще до того, як радіатор остаточно прогниє, автовласник зіткнеться з іншими проблемами.
Заміна вентилятора охолодження . Оскільки брудний радіатор гірше віддає тепло, а також ускладнює прямий струм повітря до вентилятора – навантаження на вентилятор зростає. Він працює довше, і зустрічає більший опір повітря, яке тепер має підсмоктувати з усіх боків, а не тільки спереду. Якщо практично новий вентилятор згорів, пропрацювавши після заміни півроку чи рік – швидше за все причина у забитому радіаторі.
Відмова електропомпи . Отримуючи від датчиків сигнал про підвищену температуру рідини, що охолоджує, водяний насос починає працювати постійно на максимальних оборотах, і як результат - помпа згоряє набагато раніше, ніж належить по її нормальному ресурсу. При забитому радіаторі також збільшується температура підкапотному просторі, від чого пересихають ущільнення і патрубки.
Вихід з ладу циліндро-поршневої групи . багато моделей двигунів охолоджуються нерівномірно - циліндри, розташовані ближче до входу рідини, що охолоджує, охолоджуються краще. І якщо радіатор забитий, то певний момент крайній циліндр перегрівається.
Це веде до розриву масляної плівки, підвищеного тертя тертя та утворення задирів. Результатом може стати заклинювання поршня з руйнуванням шатуна та пошкодженням блоку циліндрів. А це вже гарантований капремонт, а то й заміна двигуна. Погодьтеся, занадто дороге задоволення, щоб заощаджувати на чищенні радіатора.
Як треба чистити радіатор
Практика показує, що профілактичне чищення радіатора має проводитися не рідше, ніж раз на два роки . Втім, пара чищення радіатора має визначити періодичність проведення процедур. Якщо після року експлуатації машини при чищенні радіатора особливих забруднень не виявлено – можна спробувати мити його за два роки. Якщо через два роки забруднення радіаторів вже суттєве – скоротити інтервал до півтора року. Головне – не забувати про це.
Не варто чистити радіатор за допомогою різних пристроїв на автомийках (трубка з отворами, з яких б'ють струмки води). Така мийка тільки намочить бруд, що збився. Також варто остерігатися мити радіатор високим тиском з близької відстані на мийці - якщо метал сотів загнеться, радіатор прийде в непридатність, тому що вже не буде нормально пропускати потік повітря.

Якісне чищення радіатора проводиться зі зняттям. Радіатор обробляється спеціальною хімією, яка розчиняє олії та інші маслянисті продукти згоряння палива, які роблять бруд у радіаторі нерозчинним за допомогою води або звичайного мильного автошампуню. Потім досвідчений спеціаліст обережно промиває радіатор водою під високим тиском, спрямовуючи струмінь під певним кутом – щоб натиском не загнути ніжні стільники радіатора.
У деяких випадках при знятому радіаторі охолодження вдається продути конденсор кондиціонера стисненим повітрям, у запущених випадках також потрібно чистка зі зняттям. Але в будь-якому випадку – чищенням радіатора та конденсора кондиціонера має займатися людина, яка має досвід та певні знання. Тільки в цьому випадку процедура чищення радіатора буде виконана якісно та безпечно для вашого автомобіля.