Лямбда-зонд
З кінця 80-х років у більшості автомобілів з'явилася така деталь, як датчик вмісту кисню у вихлопних газах. Лямбда-зонд, О-2 датчик, кисневий датчик (Oxygen Sensor) – так по-різному можуть називати цю невелику, але важливу детальку. З початком випуску автомобілів з каталітичним нейтралізатором вихлопних газів виникла потреба і в лямбда-зонді. Для нормальної роботи каталізатора потрібно забезпечити постійне оптимальне співвідношення повітря та палива у робочій суміші, що надходить у камеру згоряння. В іншому випадку здатність каталізатора доокислювати шкідливі домішки буде недостатньою та недовгою. 14.7 частин повітря та 1 частина палива - саме такий склад забезпечує максимальне згоряння паливно-повітряної суміші, а лямбда-зонд призначений саме для того, щоб допомагати "мозкам" (ECU) підтримувати цю пропорцію. Залежно від вмісту кисню у вихлопі датчик видає відповідну напругу і ECU коригує склад суміші шляхом зміни кількості палива, що подається в циліндри.
Як взаємопов'язані лямда-зонд та каталізатор?
Враховуючи вищесказане, стає ясно, що каталізатору потрібна наявність лямбда-зонда, а ось лямбда-зонду чи потрібен каталізатор? Чи буде він правильно працювати, якщо каталізатор, наприклад, вилучений? Спробуємо відповісти: датчик стоїть перед каталізатором і міряє вміст кисню в газах саме перед ним, і після видалення каталізатора так і буде міряти далі, тобто наявність або відсутність каталізатора ніяк не впливає на сигнали, які дає лямбда-зонд, на них впливає тільки кількість кисню. Інша справа, коли стоять два кисневі датчики – один до, а інший після каталізатора. На підставі сигналів від другого датчика відбувається додаткове коригування складу суміші, а вміст кисню після проходження газів через каталізатор звичайно змінюється, і ось тоді його відсутність може негативно позначитися на процесі утворення паливно-повітряної суміші.
Чи можна вимкнути лямбда-зонд?
Після заміни каталізатора на полум'ягасник, наявність лямбда-зонда, як деталі, що забезпечує серед іншого якісну роботу каталізатора, стає не важливим, тому часто виникає питання: чи можна експлуатувати автомобіль зовсім без лямбда-зонда? Тут жодного рішення для всіх немає. Найбільш просто і правильно це завдання вирішується в тому випадку, якщо даний автомобіль передбачає можливість перепрограмувати ECU на режим роботи без каталізатора, як, наприклад, у більшості BMW з мізками Бош (Сіменс не перепрограмується). У цьому випадку після видалення каталізатора змінюється програма керування і лямбда-зонд просто знімається. У деяких марок автомобілів перепрограмування неможливе і якщо несправність датчика сильно впливає на роботу мотора, тоді виходу немає – повинен стояти справний датчик. Так само у багатьох автомобілів несправність або відсутність л-зонда практично не позначається ні на динаміці, ні на витраті палива, такий плюс є, наприклад, більшість Тойот і Мерседесов початку 90-х років. В такому випадку можна спокійно експлуатувати машину і без датчика, але звичайно ще краще, коли все гаразд.
Чи взаємозамінні датчики від різних автомобілів?
Лямбда-зонди відрізняються один від одного різьбовою частиною, наявністю підігріву, кількістю проводів та сполучним роз'ємом. А принцип роботи та сам робочий елемент у всіх датчиків практично однакові. Тому якщо у вашого датчика три дроти та різьблення 18х1.5, то можете сміливо ставити універсальний датчик з такими ж параметрами або, наприклад, від ВАЗ 2110. Датчик працюватиме правильно, а його надійність і довговічність залежатиме вже від виробника. Якщо не довіряєте "жигулівським деталям", а потрібного вам датчика немає, то в магазинах можна знайти універсальний датчик практично будь-якого типу. Головне не переплутати під час перепаювання дроту. Навіть відмінність різьблення не така страшна. На більшості японських автомобілів різьблення лямбда-зонда меншого діаметру, ніж у європейських, і якщо датчик стоїть не в чавунному колекторі, то можна просто вварити гайку з потрібним різьбленням. Єдино потрібно пам'ятати про те, що спроба заощадити невелику суму дуже часто виливається в ще більші втрати, і перш ніж переробляти у своїй машині, краще як слід подумати.
Чого не любить кисневий датчик?
Робочий елемент датчика дуже чутливий і швидко виходить із ладу, якщо піддається впливу різних шкідливих присадок, що містяться в неякісному бензині, особливо шкідливий свинець. Антифриз або масло, що перебувають у камері згоряння, перегрів або погані контакти в електропроводці також негативно позначаються на його довговічності. Перевіряти працездатність можна як осцилографом, так і лямбда-тестером, але останній рідко зустрічається у вітчизняних автосервісних підприємствах, хоч і точніший у своїх свідченнях.