Каталітичний нейтралізатор вихлопних газів або каталітичний конвертер, а скорочено просто каталізатор, став зараз уже обов'язковою опцією для всіх автомобілів, що випускаються в розвинених країнах. Призначення каталізатора - окислювати шкідливі сполуки, які у вихлопних газах. Конструкція його досить проста, але вміст солей платини, родію або паладію позначається на вартості каталізатора не найкращим чином. Тому багато власників уживаних іномарок хоч один раз, але стояли перед вибором - чи купувати нову, досить дорогу деталь або шукати способи вирішення проблеми "померлого" каталітичного нейтралізатора більш прийнятні для свого гаманця. Що ж необхідно знати для того, щоб прийняти найоптимальніше рішення у виборі того чи іншого варіанту? Зараз ми спробуємо в цьому розібратися.
Які бувають каталітичні нейтралізатори. Проблеми каталізаторів?
По-перше, нейтралізатори розрізняються за типом носія, на який безпосередньо наноситься каталітичний шар. Це може бути керамічний блок, у вигляді сот, або блок, виконаний із металевої стрічки. Керамічні каталізатори поширеніші, ніж металеві, і менш дорогі. Основний недолік керамічного каталізатора – його крихкість. Достатньо навіть несильного удару об камінь на дорозі, щоб стільники, що розсипалися, своїм брязкотом підказали автовласнику, що на нього чекають чергові фінансові витрати на ремонт свого автомобіля. Те саме може статися, якщо на повністю прогрітому автомобілі заїхати в калюжу і вода потрапить на розжарений каталізатор. Ще однією причиною руйнування кераміки можуть бути проблеми в системі запалення. Коли при спробі пуску двигуна відразу не відбувається запалення палива в камері згоряння, то незгорілий бензин накопичується в найближчій ємності випускного тракту, а це майже завжди і є каталізатор, і коли, нарешті, мотор заводиться, то цей бензин, що скупчився, вибухає, а стільники, природно розсипаються. Металевий блок надійніший і може тривалий час витримувати різні механічні навантаження. Але і керамічний і металевий каталітичні нейтралізатори однаково бояться наступних речей: неякісний або етилований бензин, що потрапляють в камеру згоряння масло або антифриз, "ліві" технічні рідини, що використовуються з метою промивання паливної системи, перезбагачена паливна суміш, довга робота двигуна на холостому. В результаті впливу вищеназваних факторів, крім втрати здатності каталізатора допалювати шкідливі домішки, відбувається засмічення каналів, що призводить до зменшення їх загального прохідного перерізу, втрати потужності і перегріву самого нейтралізатора, корпус якого може розжарюватися навіть до червоного кольору. Відомі випадки, коли від розжареного каталізатора розплавлявся алюмінієвий теплозахист і загорялося антикорозійне покриття днища. Внутрішня температура несправного каталітичного конвертора настільки велика, що кераміка може сплавлятися і повністю забивати прохід для вихлопних газів. Ремонт двигуна після цього майже неминучий. Ще один неприємний момент – це керамічний пил. Керамічний блок старіючого каталізатора, незважаючи на його зовнішню цілісність і збереження своїх основних властивостей, потроху руйнується, і керамічний пил, що з'являється при цьому, потрапляє в камеру згоряння, а іноді, при розборі двигуна для ремонту, в циліндрах знаходять і невеликі шматочки кераміки. Знаходження в камері згоряння керамічного пилу призводить до передчасного зношування стінок циліндрів і, відповідно, до більш раннього ремонту двигуна. Такі неприємності можуть бути від деталі, яка на перший погляд начебто негативно себе ніяк не проявляє. Не дарма в Європі каталізатори змінюють через 100 000 км. пробігу, незважаючи на те, чи робітник він чи ні.
Місце розташування каталізаторів у випускній системі - друга відмітна ознака, важлива для автовласника. У більшості автомобілів каталітичний нейтралізатор розташований або відразу за приймальною трубою глушника або спільно з нею, складаючи одну деталь. Інший варіант розташування нейтралізатора - це коли він знаходиться безпосередньо у випускному колекторі, рідше після нього перед приймальною трубою. Це найневдаліший варіант з погляду ремонтопридатності. На автомобілях кінця 1990х років і початку 21 століття, каталізатор, як правило, знаходиться в колекторі - така конструкція полегшує виконання екологічних норм ЄВРО 4. зовнішніх впливів та різких перепадів температури, але сам колектор при цьому дуже часто страждає. Тріснутий випускний колектор - один із наслідків перегріву каталізатора, а вартість колектора з каталізатором зазвичай набагато вища, ніж вартість колектора простого. Тому власники автомобілів з таким розташуванням каталізатора змушені, у разі його виходу з ладу, платити більше за саму деталь і за роботу з її встановлення.
Варіанти заміни каталізаторів?
Каталізатор вийшов з ладу – що ж робити? Далеко не для всіх відповідь на це питання зрозуміла як білий день - наприклад купити і поставити нову оригінальну деталь. Для деяких вартість такої деталі виглядає просто нереальною, а інші не бачать сенсу викладати деяку суму на те, що не є такою потребою. Тим більше, що відносини автовласників із екологічним контролем в Україні є доволі лояльними. Тому навіть ті, хто обслуговується лише біля оф. дилерів, з "каталізаторною" проблемою часто звертаються до фірм, що спеціалізуються на системі випуску. Інший варіант - встановити не штатну, оригінальну деталь, а універсальний каталізатор, який суттєво дешевше. Для автомобілів з додатковими кисневими датчиками - лямбда-зондами, які розташовані після каталізатора, такий варіант є найчастіше єдиною альтернативою оригінальної деталі, т.к. якщо немає можливості перепрограмувати мозок на безкаталізаторний режим, то третій варіант - заміна каталізатора на полум'ягасник - тут не підійде. Універсальний каталітичний нейтралізатор, так само як і універсальний пламегасник, не можна встановити тільки на ті машини, де колектор з каталізатором складають одне ціле або коли чавунний корпус нейтралізатора, що зазвичай буває у нейтралізаторів, розташованих відразу після випускного колектора. Бувають і винятки – якщо є достатньо місця, і колектор не чавунний, а з нержавіючої сталі. Універсальний каталізатор рекомендується ставити не керамічний, а металевий, тільки тоді є гарантія, що каталізатор знову не розсипеться, а тривалий час прослужить. Найпоширеніший варіант - це все-таки заміна на полум'ягасник. Основні його плюси - нижча вартість та виключення можливості повтору виникнення проблеми із знову встановленим каталізатором. Особливо це актуально для моторів із великим пробігом, де навіть новий оригінальний нейтралізатор прослужить зовсім недовго. Вагомість цих плюсів досить велика для того, щоб переважна більшість автовласників обрали саме цей варіант, а м'якість вітчизняних норм за вмістом у вихлопі шкідливих домішок є додатковим стимулом для ухвалення рішення на користь пламегасника. Додатково про пламегасники можна прочитати в однойменній статті.