Україна, Київ Кільцева дорога, 4-Б
UA | RU

Все зростаюча кількість шкідливих викидів в атмосферу спонукала екологів наполягти на комплексі заходів захисту навколишнього середовища. Одним з найважливіших обмежень на практиці виявилися екологічні Євронорми для автомобілів, що постійно посилюються. Незважаючи на містифікації навколо цієї теми, вони є обов'язковими для виконання в багатьох країнах, а їхні директиви справно оновлюються кожні 3-5 років.

Забруднення повітря по всьому світу призвело до глобальних проблем екології та «парникового ефекту». І як свідчать дослідження, близько половини всіх шкідливих газів виділяє автомобільна техніка внаслідок спалювання палива. Враховуючи кількість зареєстрованих автомобілів, подальша стрімка мобілізація планети без екологічних обмежень була одним із найнебезпечніших викликів світової екології.

1.000.000.000 автомобілів – таку позначку перевищив світовий автопарк у 2010 р.
1.700.000.000 автомобілів – досягне світова автомобілізація до 2035 року.
Кількість автомобілів в Україні за останні 20 років збільшилась у 1000 разів! Загалом у країні близько 9 млн. авто або 187 машин на 1000 осіб.

Екологи звернули увагу на значні темпи розповсюдження автомобілів вже в післявоєнний час. Знадобилося близько 15 років, щоб увага вчених переросла в законодавчу норму: Декларація про чисте повітря в США наказувала впроваджувати на автомобілі, що випускаються, системи очищення вихлопних газів. Весь цей час велася робота над тим, щоб створити каталітичний нейтралізатор (каталізатор). І 1973 р. перші каталізатори були запущені в серію.

Катализатор как показатель развития общества. - Фото №1

Європа заснувала свої знамениті екологічні Євронорми у 1988 р., а перший стандарт Євро-1 набув чинності лише починаючи з 1992 р. Приписи стосувалися чистоти переробки палива та оснащення автомобілів каталізаторами. З того моменту минуло 23 роки, але навіть незважаючи на підписання угоди про Асоціацію з Євросоюзом, в Україні запровадження подібних стандартів поки що зовсім не врегульоване. Більшість існуючого українського автопарку за цей час морально та технічно застаріло. І незважаючи на те, що в Європі запроваджено стандарт Євро-6, українські закони продовжують дозволяти випуск автомобілів та палива, що відповідають стандартам Євро-2, Євро-3. Так автомобілі можуть оснащуватися каталізатором, але без відповідного напилення дорогоцінними металами. Що робить деталь статичною, - адже саме дорогоцінні метали, вступаючи в реакцію, допалюють паливо. Це з одного боку не дає нашої продукції бути конкурентною на зовнішніх ринках, з іншого - значно б'є по екології. Каталізатор у таких умовах виявляється індикатором сучасності автомобіля, ринку та єдиним надійним захистом від шкоди застарілого палива.

Катализатор как показатель развития общества. - Фото №2

Шкода від вихлопних газів

Вихлопні гази, що утворюються при згорянні автомобільного палива, містять величезну кількість токсичних речовин. Більш якісне паливо та встановлення каталітичних нейтралізаторів дозволяють лише зменшити їхню концентрацію. У вихлопних газах налічується до двох сотень складових, найбільш шкідливими з яких є чадний газ (СО), вуглеводні (СН), діоксид азоту (NO2), формальдегіди, сажа, бензапірен 3,4. На відміну від обов'язкових європейських економік, вітчизняні автомобілісти рік у рік пручаються на введення нових стандартів у цій сфері та обов'язкових вимірів на CO/CH. Але чи всі знають наслідки роботи автотранспорту на низькоякісному паливі та без встановлення каталітичного конвертера (нейтралізатора)?

Отруйні гази та залишки продуктів горіння впливають на людину набагато серйозніше, ніж здається на перший погляд. Один із найбільш вагомих складових вихлопних газів - чадний газ не можна виявити ні візуально, ні на запах. Незважаючи на те, що цей газ вважається не найнебезпечнішим, саме від нього найчастіше автомобілісти «угорають» у своїх машинах, забувши вимкнути двигун, скажімо в гаражі. При тривалому впливі чадний газ створює дефіцит кисню в крові, що виявляється у головному болю та сприяє розвитку серцево-судинних захворювань. Вуглеводні або CH не просто є причиною міського смогу, а й здатні руйнувати озоновий шар Землі. Доведено, що канцерогени, якими є вуглеводень, формальдегід, сажа, бензапірен можуть призводити до розвитку злоякісних пухлин.

Американські вчені встановили, що через вплив вихлопних газів щорічно помирає близько 250 тис. людей. Їхні австрійські колеги знайшли зв'язок між шкідливими викидами та мозковою діяльністю. Крім того, використання сірчистого палива, яке розповсюджує багато АЗС на території пострадянського простору, насичує вихлопні гази оксидом сірки, а в залишках етилованого палива є свинець, бром і хлор. Ці важкі сполуки мають властивість накопичуватися в організмі та вкрай негативно впливають на здоров'я.

У великих європейських містах, крім дотримання екологічних норм вводиться величезна кількість превентивних заходів для боротьби з викидами вуглеводнів: дозвіл на їзду автомобілів з парними або непарними номерами, велодні, поширення концепції карпулінгу (спільного користування автомобілем), тренд на гібриди, електромобілі та мало .

Лише 1 автомобіль виділяє за 15 тис. км. пробігу понад 3 тонни відходів палива! У результаті якщо поділити на кількість жителів, то 1 особу припадає близько 100 кг шкідливих викидів за рік. Але це статистика, а на практиці за небажання користуватися чистішим паливом чи каталізатором, розплачується насамперед сам водій та його пасажири. У водія на автомобілі з несправною системою випуску або не оснащеною нейтралізатором палива, швидше настає втома за кермом. Мало того, при тривалому проводженні за кермом розвивається хронічна втома та імунодефіцит.

Катализатор как показатель развития общества. - Фото №3

Кількість шкідливих речовин суттєво підвищується під час роботи на холостому ходу, тому найбільші дози шкідливих речовин сконцентровані в автомобільних пробках. Це також відчувається фізично - настає швидка стомлюваність, сонливість і навіть непритомність.


Рекомендація! У пробках рекомендується тримати вікна закритими, а рециркуляцію повітря переключити на внутрішню. Також варто замінити фільтр салону на вугільний – він нейтралізує не тільки найдрібніші частинки, а й багато запахів. Але найкращою профілактикою та захистом від газів на сьогоднішній день є справний каталітичний нейтралізатор.


Не секрет, що показником добробуту суспільства є кількість автомобілів на душу населення, а стан автопрому країни визначає стан її економіки. Символами ж розвиненого суспільства стали доступність та обов'язкове застосування в автомобілях сучасних технологій: каталізаторів поряд із системами підсилювача керма, ABS, EBD, airbag.

Підпишіться на розсилку